"Floating Temple". Travel notes about the island of Bali.
«Плавучий храм». Путевые заметки об острове Бали.
Surrounded by mountains covered with misty forests,
lies the beautiful lake Bratan. It is considered the birthplace of the goddess
Dewi Shri. Her a dedicated a beautiful temple Puri Ulun Danu Bratan, which is
one of the main Shaivite water temples in Bali.
В окружении гор,
покрытых туманными лесами, лежит прекрасное озеро Братан. Его считают родиной
богини Деви Шри. Ей посвящён красивый храм Пури Улун Дану Братан, который
является одним из основных Шиваистских водных храмов на Бали.
The temple was built in 1633 for the sacrifice of
Balinese water, Lake and River goddess Dewi Danu, due to the importance of lake
Bratan as a main source of irrigation in Central Bali. Lake Bratan is also
known as the lake of the Holy Mountain. In calm weather there is a feeling that
the temple floats on the surface of the lake.
Храм был построен в
1633 году для церемонии жертвоприношения Балийской воде, Озёрной и Речной
богине Деви Дану, в связи с важностью озера Братан, как основного источника
орошения в центральной части острова Бали. Озеро Братан известно также как
озеро Святой Горы. В безветренную погоду создаётся ощущение, что храм плывёт по
поверхности озера.
When you pass through the temple gate, eyes
immediately stop at the three main sanctuaries, the typical tiered Balinese architecture.
Sanctuary-tiered pyramid-shape – with 11 tiers for the worship of the God
Vishnu, 7 tiers – the sanctuary of Brahma and Shiva temple with 3 tiers. The
temple complex is the best evidence of the former greatness of the Kingdom of
Mengwi.
Когда вы проходите
через храмовые ворота, в глаз сразу останавливается на трёх главных святилищах,
типичной ярусной балийской архитектуры. Святилища ярусной пирамидальной формы –
с 11 ярусами для поклонения богу Вишну, 7 ярусами – святилище Брахмы и храм
Шивы с 3 ярусами. Храмовый комплекс прекрасное свидетельство былого величия
королевства Менгви.
The annual ceremony Pidala in Ulun Danu Beratan takes
place every Tuesday Kliwon Golovami every 210 days, and larger (Pidala Agung) —
once in 420 days. This is the biggest holiday celebrated here. It is the
picture of the temple Ulun Danu Beratan, but not like him from afar Tanah Lot,
placed on the banknote of 50 thousand IDR.
Ежегодная церемония
Пиодалан в Улун-Дану-Бератан проходит каждый вторник Кливон Джулунванги раз в
210 дней, а более масштабная (Пиодалан Агунг) — раз в 420 дней. Это самый
большой праздник, отмечаемый здесь. Именно изображение храма Улун-Дану-Бератан,
а не похожего на него издали Танах-Лот, помещено на купюре в 50 тыс. IDR.
The goddess Dewi Sri (Dewi Danu) is the mother
goddess, the female form of God in Hinduism. Dana (Sanskrit for
"moisture") in Vedic mythology, the embodiment of the primeval
waters, mother of Vritra (demon of chaos, enemy of Indra, the personification
of drought, in the form of a serpent or dragon guarding and water constraints),
killed by Indra.
Богиня Деви Шри (Деви
Дану) – богиня-мать, женская форма Бога в индуизме. Да́ну (с санскрита «влага») —
в ведийской мифологии воплощение первобытной
воды, мать Вритры (демона хаоса, врага Индры, персонификация засухи, в образе змея или дракона
стерегущего и сдерживающего воды), убитого Индрой.
In shaivism, Devi embodies the active energy and power
of the male form of the God Shiva. The female half of Shiva Parvati stands.
Shiva (Sanskrit "good", "gracious") is a Hindu deity, the
Supreme God in shaivism, along with brahmā and viṣṇu enters into the divine
triad of the Trimurti. Shiva represents the cosmic consciousness, the static
male principle of the universe (Purusha), the opposition Shakti (Prakriti), the
feminine dynamic of the universe.
В шиваизме Деви
воплощает в себе активную энергию и силу мужской формы Бога – Шивы. Женской
половиной Шивы выступает Парвати. Ши́ва (с санскрита «благой»,
«милостивый») — индуистское божество, верховный Бог в шиваизме, вместе с Брахмой и Вишну входит в божественную триаду тримурти. Шива олицетворяет собой космическое сознание,
статичное мужское начало вселенной (Пуруша), оппозиционного Шакти (Пракрити), динамичному женскому началу вселенной.
Parvati (Sanskrit for "mountain") in
Hinduism — one of the names of the wife of the God Shiva. It is the good form
of Devi, the Shakti (i.e. feminine creative energy) of Shiva. Parvati
translates from Sanskrit as "Mountain", as she is the daughter of
Himavat, Lord of the mountains and the personification of the Himalayas.
According to legend, the first wife of Shiva, Sati, performed the rite of
self-immolation, and some time later was reborn in the image of Parvati,
daughter of Himavat and apsaras of Ménaka. Seeking love of Shiva, Parvati
settled next to him on mount Kailasa, but Shiva was performing austerities and
rejected it. Then the gods, who wanted to have Shiva's son was born, able to
defeat the demon Taraka, sent the God of love Kama to excite in the heart of
Shiva's love for Parvati. The angry Shiva burnt Kama with the fire of his third
eye, but later revived it. Then Parvati decided to be selfless for the sake of
Shiva. Learning of this, Shiva decided to test her and came to her in the form
of a brāhmaṇa, he began to blaspheme and to curse himself. Parvati rejected all
the slander and Shiva, touched by her devotion and beauty, took her for a wife.
From this marriage were born the God of war Skanda and the God of wisdom
Ganesha.
Па́рвати (с санскрита
«горная») в индуизме — одно из имён супруги бога Шивы.
Является благой формой Дэви, шакти (то есть женской творческой энергии) Шивы. Парвати
переводится с санскрита как «Горная», так как она считается дочерью Химавата,
владыки гор и персонификации Гималаев. Согласно легенде, первая жена Шивы,
Сати, совершила обряд самосожжения, и спустя
некоторое время возродилась в образе Парвати, дочери Химавата и апсары Менаки. Добиваясь любви Шивы, Парвати поселилась рядом с ним
на горе Кайлас, но Шива в это время предавался аскезе и отверг её. Тогда боги, желавшие чтобы у Шивы родился
сын, способный победить демона Тараку, послали бога любви Каму возбудить в сердце Шивы любовь к Парвати.
Разгневанный Шива сжёг Каму огнём своего третьего глаза, но впоследствии
возродил его. Тогда Парвати решила сама предаться подвижничеству ради Шивы.
Узнав об этом, Шива решил испытать её, и, придя к ней в образе брахмана, стал хулить и ругать самого себя.
Парвати отвергла все наветы и Шива, тронутый её преданностью и красотой, взял
её в жёны. От этого брака родились бог войны Сканда и бог мудрости Ганеша.
Indra, or Shakra (literally, the mighty, the strong)
king of gods (Devas) and Lord of the Kingdom of heaven (Svarga) in Vedism and
Hinduism. Indra — one of the main gods of the Pantheon rigidiuscula, the
Thunderer (God of rain) and zeebonet; God of war, head of the Devas in their
opposition to the Asuras. The hymns of the "rig Veda" praise him as a
demiurge, lifting the sky. It frees from the dark Shafts of the dawn (Ushas)
and defeats the dragon Vritra. Like Zeus, Indra commits antics, which sometimes
carries a punishment. From Indra's many epithets. His weapon is vajra (Vajra or
vajra — ritual and mythological. It was created by a divine craftsman Tasterom
from the bones of sage Dadhīci for Indra) and the Vahan (the object, or being
used by the gods as a means of transportation) — the elephant Airavata
(Sanskrit — "risen from the waters." A white elephant with four tusks
and seven trunks).
И́ндра, или Ша́кра (буквально
- могучий, сильный) — царь богов (дэвов) и повелитель небесного царства (Сварги) в ведизме и индуизме. Индра — один из главных богов ригведийского пантеона, громовержец
(бог дождя) и змееборец; бог войны, возглавляющий девов в их
противостоянии асурам. Гимны «Ригведы» прославляют его как демиурга, поднимающего небо. Он освобождает из мрака Валы зарю (Ушас)
и побеждает дракона Вритру. Подобно Зевсу,
Индра совершает проделки, за которые порой несёт наказание. У Индры множество
эпитетов. Его оружие — ваджра (Ваджра или ваджр — ритуальное и мифологическое. Было создано божественным ремесленником Тваштаром из костей мудреца
Дадхичи для Индры) а вахана (объект, или существо используемое богами как средство передвижения) — слон Айравата (с санскрита — «восставший из вод». Белый слон,
с четырьмя бивнями и семью хоботами).
Комментариев нет:
Отправить комментарий