Medieval diamond. Toulouse. Travel notes on France.
Средневековый бриллиант. Тулуза. Путевые заметки о Франции.
Almost in the center of Toulouse have found their
place the cradle of the Dominican order, the Monastery of the Jacobites
(Ensemble conventuel des Jacobins). This is one of the finest examples of
Gothic Languedoc.
Почти в самом центре Тулузы нашла своё место колыбель ордена доминиканцев – Монастырь Якобитов (Ensemble conventuel des Jacobins). Это
один из ярчайших образцов лангедокской готики.
The monastery was founded in 1215 by the Spanish monk
Dominic de Guzman Garces, better known as St. Dominic. At the turn of the XII
and XIII centuries in the Catholic church faces internal crisis caused by the
spread of heresy, especially in northern Italy and southern France, contacts
with Islam, remnants of paganism, poor catechesis society and ignorance of the
Catholic clergy. The official name of the Order of monks were "preachers»
(praedicatores); Dominicans are called by the name of its founder. Dominicans
have received recognition of the Holy See to become his main tool in the
development and wide preaching Catholic doctrine. Order creation initiative in
the period of active preaching company owned by a simple monk - Canon of
Castile Dominic Guzmán, who was active in one of the centers of the Albigensian
heresy - Toulouse bishopric. Apostolic poverty heretical Cathar and Waldensian
inspired part of the people respect him. Dominic Guzman considered it necessary
to establish a monastic order, which would have the same dignity, and put the
responsibility of the monastic poverty Dominican society, which began to form
around him. The purpose of the Order of the Dominicans to preach the teachings
of the Roman Church. At the meeting, representatives of the Order in Bologna
Dominic Guzman proclaimed perfect poverty first law orders and cursed anyone
who wants to enter into the order of ownership of movable or immovable property
wealth. At this time the Dominican Order had already eighty monasteries.
Dominic died in Bologna, August 6, 1221 and was buried in the city. After 12
years, his friend Ugolino, who was then his father and bore the name of Gregory
as the IX, ranked him among the saints. Order Emblem depicts a dog that carries
the jaws of a burning torch (that, and in tune with the Latin Domini canes, due
to the spread of the informal name of the Order of "Dogs of the
Lord.") to express the dual purpose of the Order: faithfully guard the
faith of the Church from heresy and educate the world preaching the Divine
Truth.
Монастырь
был основан в 1215 г испанским монахом Домиником де Гусманом Гарсесом, более
известным как Святой Доминик. На рубеже XII и XIII веков в католической церкви
назрел внутренний кризис, связанный с распространением ересей, особенно на
севере Италии и Южной Франции, контактами с исламом, пережитками язычества,
слабой катехизацией общества и невежеством католического духовенства.
Официальное название монахов этого ордена было «проповедники» (praedicatores);
доминиканцами они назывались по имени своего основателя. Доминиканцы получили
признание Папского престола, чтобы стать его главным орудием в области
разработки и широкой проповеди католического вероучения. Инициатива создания
ордена в период активной проповеднической компании принадлежала простому монаху
- канонику из Кастилии Доминику Гусману, который активно работал в одном из
центров альбигойской ереси – Тулузском епископстве. Апостольская бедность
еретиков катаров и вальденсов внушала части народа уважение к ним.
Доминик Гусман счёл нужным учредить монашеский орден, который имел бы такое же
достоинство, и поставил нищету обязанностью монашеского общества доминиканцев,
которое стал формировать около себя. Назначением ордена доминиканцев было
проповедовать учение римской церкви. На собрании представителей ордена в
Болонье Доминик Гусман провозгласил совершенную нищету первым законом ордена и
проклял всякого, кто захочет ввести в орден владение движимым богатством или
недвижимым имуществом. В это время орден доминиканцев имел уже восемьдесят
монастырей. Доминик умер в Болонье 6 августа 1221 и был похоронен в этом
городе. Через 12 лет друг его Уголино, бывший тогда папой и носивший в этом
качестве имя Григория IX, причислил его к лику святых. Герб ордена изображает
собаку, которая несёт в пасти горящий факел (этим, и созвучностью с лат. Domini
canes, обусловлено распространение неофициального названия ордена «Псы
Господни»), чтобы выразить двойное назначение ордена: преданно охранять веру
Церкви от ереси и просвещать мир проповедью Божественной Истины.
In his first view of the monastery was built in just
one hundred years between 1230 and 1350, he later expanded several times. Currently,
it is a place of pilgrimage to the relics of St. Thomas Aquinas. It is most
clearly intertwined history, art and faith.
В
своём первом виде монастырь был построен всего за сто лет в период между 1230 и
1350 годами, позднее он несколько раз расширялся. В настоящее время это место паломничества
к мощам Святого Фомы Аквинского. Здесь
наиболее ярко переплетаются области истории, искусства и веры.
The basis of the architecture of the complex is the
expression of the rules of poverty established by Dominic. Mendicant monastic
order to better spread the Word of God broke with the tradition of isolated
monasteries in the countryside. He began to build their monasteries in the
centre of cities to have direct contact with believers. Their example was
followed by other mendicant orders: the Franciscans, Augustinians, Carmelites.
Their spires of monasteries give a unique look to Toulouse.
В
основе архитектуры комплекса – выражение правил бедности установленных
Домиником. Нищенствующий монашеский орден, чтобы лучше распространять Слово
Божье порвал с традицией изолированных монастырей в сельской местности. Он
начал возводить свои монастыри прямо в центре городов, чтобы иметь
непосредственный контакт с верующими. Их примеру последовали и другие
нищенствующие ордена: францисканцы, августинцы, кармелиты. Шпили их монастырей придают неповторимый вид Тулузе.
The monastery's main temple from the outside looks
austere and massive, but inside it impresses with the ease of vaults, lightness
and brightness. Its architecture borrowed from the Gothic art is a complex
arches and high Windows. It is composed entirely of brick, almost no pictures.
The octagonal bell tower – a fine example of the style called
"southern".
Главный
храм монастыря снаружи выглядит строгим и массивным, однако внутри он поражает
лёгкостью сводов, воздушностью и яркостью. Его архитектура заимствована у готического
искусства – сложные своды и высокие окна. Он полностью сложен из кирпича,
практически без рисунков. Восьмиугольная колокольня – прекрасный образец стиля,
называемого «южный».
Most intriguing in the architecture of the Cathedral –
"palm of the Jacobins". Only the Central nave is divided along a
number of seven 22-metre high columns, supporting the arch. Underneath the
column-beams-rib, reminiscent of palm tree leaves. This column was called
"the palm of the Jacobites". Light enters through the large Windows,
topped by a round hole in the shape of the eye. The stained-glass Windows restored
in the XX century. The bell tower is 45 meters high, was built between 1275 and
1298 years on the North side of the temple.
Самое
интригующее в архитектуре собора – «пальма Якобинцев». Единственный центральный
неф разделён вдоль рядом из семи 22-метровых колонн, поддерживающих свод. Под
ним от колонн расходятся лучи-нервюры, напоминающие листья пальмового дерева.
Из-за этого колонны получили название "пальмы якобитов". Свет проникает через большие окна, увенчанные
круглым отверстием в форме глаза. Витражи в окнах восстановлены в XX веке.
Колокольня высотой 45 метров была выстроена в период между 1275 и 1298 годами
на северной стороне храма.
A true oasis of tranquility looks a cloister (a
rectangular courtyard garden, framed by loggias). The cloister played an
important role in the life of the monastery. Located in the heart of the
complex, it is possible to make the transition from one structure to another.
It was intended for strolling monks, for the cultivation of fruit trees, herbs
and flowers. Generated by the closed conditions of life and characteristics of
the southern climate, Cloitre was devoted to rest and joyous contemplation of
nature. They were made in a majestic and somewhat ascetic Romanesque
architecture with a touch of lyricism and naive grace. Monumental Church
dominates the surrounding buildings. Next, the sunlit flowery garden,
surrounded by a deep, full of fresh shade a loggia with semicircular arches on
light columns. Their juxtaposition creates a contrast, full of very special and
unexpected delights. The cloister symbolizes the garden of Eden Paradise. Its
four galleries are covered with a simple beam and 160 are supported by marble
columns. Unfortunately two galleries were destroyed by Napoleon's army, now
they are restored. It should be noted that the square shape of the garden is
present in other religious and philosophical directions – the mandalas of India
and Tibet.
Истинным
оазисом спокойствия выглядит клуатр (прямоугольный дворик-сад, обрамлённый
лоджиями). Клуатр играл важную роль в жизни монастыря. Расположенный в самом
центре комплекса, он позволял осуществлять переход от одного строения к
другому. Он предназначался для прогулок
монахов, для возделывания фруктовых деревьев, лечебных трав и цветов.
Порождённые условиями замкнутой жизни и особенностями южного климата, клуатры
посвящались отдыху и радостному созерцанию природы. Они вносили в величавую и
несколько аскетическую романскую архитектуру нотку лиризма и наивного
изящества. Монументальный храм, сурово возвышается над окрестными строениями. Рядом,
освещённый солнцем цветущий сад, окружённый глубокими, полными свежей тени
лоджиями с полуциркульными арками на лёгких колоннах. Их сопоставление создаёт
контраст, полный совершенно особой и неожиданной прелести. Клуатр символизирует
собой Эдемский сад Рая. Его четыре галереи покрыты простым брусом и
поддерживаются 160 мраморными колоннами. К несчастью две галереи были
уничтожены армией Наполеона, в настоящее время они восстановлены. Надо заметить,
что квадратная форма сада присутствует и в других религиозно-философских
направлениях – мандалы Индии и Тибета.
In the Hall of the Chapter brothers preachers gathered
to discuss current events and outline the prospects for activity. At the
beginning of the XIV century at the expense of the rich donor Arnaud Villars,
the hall was rebuilt and expanded. hall architecture is simple - two thin
columns of gray marble supported by six spans. Large doorways framed doors.
Some capitals are the symbols of the four Gospels: the lion, bull, eagle and
man.
В
Зале Капитула братья-проповедники собирались, чтобы обсудить текущие события и
наметить перспективы деятельности. В начале XIV века на средства богатого
дарителя, Арнауда Виллара, зал был перестроен и расширен. Архитектура зала
проста – две тонкие колоны из серого мрамора поддерживают шесть пролётов.
Большие дверные проёмы обрамляют двери. Некоторые капители представляют собой
символы четырёх Евангелий: лев, телец, человек и орёл.
In 1303 was completed the construction of the
refectory. This is one of the largest monastery dining areas of the medieval
era. The refectory is a huge hall 55 meters long, 12 meters wide and 15 meters
high. Seven of stairs lighted by narrow Windows. With sostonol side of the
window was walled up in the seventeenth century during the construction of
outbuildings. The walls were previously covered with frescoes, which were
destroyed in the earthquake of 1427. In the regular life of the monks refectory
was one of the most important places after the temple. The monks took their
meals at a long table, settling down with only one hand. In the XIX century the
refectory was used as an arena for the horses of Napoleon's army. Was restored
in 1865. Currently used as an exhibition room.
В 1303 году было завершено строительство трапезной. Это одно из самых больших
монастырских столовых помещений
средневековой эпохи. Трапезная представляет собой огромный зал 55 метров
длиной, 12 метров шириной и 15 метров высотой. Семь пролётов освещены узкими
окнами. С востоной стороны окна были замурованы в XVII веке при строительстве
хозяйственных построек. Стены ранее покрывали фрески, которые были уничтожены в
результате землетрясения 1427 года. В размеренной жизни монахов трапезная была
одним из самых важных мест после храма. Монахи принимали пищу за длинным
столом, располагаясь только с одной его стороны. В XIX веке трапезная
использовалась как манеж для лошадей наполеоновской армии. Была восстановлена в
1865 году. В настоящее время используется как выставочное помещение.
Interesting chapel of St. Anthony. The walls, which
are covered with murals in the style of "comics" on religious themes.
This was important, since most believers at that time could not read. And these
paintings served as an additional source of knowledge along with sacred texts
read aloud by the monks. Scenes depicted on the walls tell about the life of
St. Anthony, his sufferings and miracles they do.
Интересна
часовня Святого Антония. Стены, которой покрывают росписи в стиле «комиксов» на
религиозные темы. Это имело важное значение, так как большинство верующих в то
время не умели читать. И эти росписи служили дополнительным источником знаний
наряду с священными текстами, читаемыми вслух монахами. Сцены изображённые на
стенах рассказывают о жизни Святого Антония, его страданиях и чудесах им
творимых.
Комментариев нет:
Отправить комментарий